Impliciet

Agile keuzes maken: waarde voor de klant

Door 30 juli 2018 Geen Reacties

Ideale Agile omgeving: empirische klantdata

Vaak hoor ik mensen praten over het Agile verhaal van Spotify. Wekelijks geven ze (groepen) van klanten nieuwe functionaliteit om vervolgens op basis van het gebruik daarvan te leren wat goed werkt. Dit gedrag leidt dan vervolgens tot inzichten, waarop de teams weer verder kunnen bouwen.

Mijn ervaring is dat die Spotify-werkwijze prima werkt voor start-ups, die vanaf het fundament met die klant insteek zijn gaan bouwen. Maar wat nu als je toch vastzit aan een proces, waarin je verschillende ontwikkelfases hebt en pas na een aantal weken of zelfs maanden met je eerste product naar de klant kan?

Meer vragen dan antwoorden

Zo kregen we bij Bloakes een concrete vraag van Bookspot (voorheen ECI boekenclub): hoe ziet de ideale propositie er uit en welke elementen moeten daar in zitten om bij de lancering succesvol te zijn?

Het projectteam wat verantwoordelijk was, had via een brainstorm een behoorlijke lijst met elementen geproduceerd. Alleen was het onmogelijk om die allemaal te bouwen in het systeem wat nodig is. Zie daar het dilemma van het projectteam. Bij elke keuze die het team kon maken, plaatste het team minimaal 4 vraagtekens.

Klant betrekken in besluit

De oplossing die het team koos, was om de klant te betrekken in de keuzes die ze moesten maken. Maar ook hier weer vragen van het team. Hoe sluit je sociaal gewenst gedrag uit en in welke mate is de uitkomst van het onderzoek voorspellend voor het toekomstige gedrag? Zo richt men doorgaans een uitgebreid klantonderzoektraject in voor nieuwe productlanceringen. En ondanks dat, zijn maar een handjevol product introducties succesvol.

Samen met het projectteam hebben we op het Bloakes Impliciet Platform een keuze taak experiment ingericht. Hierin hebben we zogenaamde mandjes van propositie elementen gemaakt. Onder tijdsdruk moesten klanten en prospects keuzes maken. Met het toevoegen van het element van tijd, dwongen we de respondent snel te kiezen en daarbij gebruik te maken van onbewuste voorkeuren.

Onderbouwde keuzes

In het experiment heeft Bookspot er voor gekozen om verschillende segmenten te testen, zowel in België als in Nederland. Uiteraard kunnen we in dit artikel niet verder in gaan op de inhoudelijke uitkomsten – die ga je zien als de propositie straks op de markt is. Wel dat het experiment op een aantal details verrassende inzichten opleverde. En het mooie daarvan is dat die verrassingen verder geen enkele discussie opleverde. Het projectteam kon de keuzes met objectieve klantdata onderbouwen.

Van onze klanten horen we vaak dat de propositietest leidt tot betere keuzes, minder discussies en minder development tijd. En zoals een goed gesprek met Agile Marketing expert Adrie Dolman mij leerde: “Als deze impliciete methode teams leert om keuzes te maken op basis van verzamelde klant data, dan is deze tool van jullie een belangrijke stap voorwaarts in het transitie proces naar een Agile werkwijze!”

Wil je ook betere keuzes maken op basis van klantdata? Bel mij, Barry de Groot, dan op 06-22 45 89 09. Of stuur een mail naar barry@bloakes.nl

Geef een reactie