Succesverhaal

Een nieuw abonnementsmodel

voor BookSpot, de online boekwinkel

Lees verder

De vraag

BookSpot (voorheen: ECI) vroeg ons mee te denken over de introductie van een nieuw abonnementsmodel. De uitdaging van BookSpot: Een bij de eindklant gevalideerd concept lanceren dat onderscheidend is binnen de boekenmarkt. De hoofdvragen aan Bloakes: Uit welke elementen moet het abonnementsmodel bestaan, in welke combinatie en voor welke prijs?

Techniek

Impliciete onderzoekstechnieken zijn veel in de wetenschap toegepaste methoden die zijn ontwikkeld om het onbewuste ‘Systeem 1’ te meten (Kahneman, 2011). Omdat het overgrote deel van onze beslissingen binnen een split second en op intuïtie gemaakt worden leidt het inzetten van deze technieken tot een betere voorspelling van toekomstig consumentengedrag, vergeleken met bijvoorbeeld het expliciet vragen aan consumenten.

Ondersteuning

Bloakes ondersteunde BookSpot door het uitvoeren van een impliciete keuzetest onder Nederlandse en Vlaamse boekenkopers. Bloakes zorgde voor de respondenten, de uitvoer van de test en analyse van de resultaten. Samen met het team van BookSpot ontwikkelde Bloakes een voorstel dat voorgelegd kon worden aan de directie van BookSpot.

Tools

Bloakes gebruikte haar implicit analytics platform om online onderzoek te doen onder boekenkopers die al klant waren bij BookSpot en prospects die door Bloakes geleverd werden. Respondenten werd gevraagd te kiezen uit steeds wisselende combinaties van elementen en prijzen. Op die manier werd de meest succesvolle propositie geïdentificeerd. Na uitwerking in workshops met marketing, juridische zaken en data science werden deze propositie-voorstellen gevalideerd onder de respondenten.

“Bloakes hielp BookSpot met concrete bij de eindklant gevalideerde propositie-modellen. Deze dienden als startpunt voor de uitwerking van onze marketingcommunicatie. Dankzij de snelle, goede samenwerking met Bloakes waren we bovendien in staat op een cruciaal moment heldere keuzes te maken over de inrichting van de benodigde IT-systemen.”

Chris HeijdenrijkManager Business Development bij BookSpot