Introductie

Dit jaar start #GivingTuesday met een nieuwe campagne om mensen aan te zetten iets goeds te doen voor een ander en zich daarnaast aan te melden bij #GivingTuesday.

Deze campagne zal voornamelijk op social media worden verspreid door advertenties op verschillende platformen. Bloakes hielp #GivingTuesday door te onderzoeken wat wel en niet werkt in een campagne die aanzet tot iets goeds doen voor een ander. Opvallend in het onderzoek waren de interessante verschillen tussen de twintigers en de dertigers.

Over #GivingTuesday

Sinds 2012 is #GivingTuesday uitgegroeid tot een wereldwijde actiedag om iets goeds te doen. Mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen miljoenen mensen die onder andere de kracht van sociale media hiervoor inzetten.

Sinds 2019 is #GivingTuesday in Nederland actief als beweging. Deze dag wordt gevierd op de eerste dinsdag na Black Friday en Cyber Monday. Waar op Black Friday en Cyber Monday veel kortingen worden aangeboden en mensen iets voor zichzelf kopen, staat #GivingTuesday bekend om juist iets te geven in plaats van te nemen. Dit jaar valt #GivingTuesday op dinsdag 1 december 2020.

Over Bloakes

Bloakes meet de onbewuste effecten van marketing op een impliciete manier.  Van brand assets, proposities en donatiegedrag tot complete campagnes, en losse elementen als het effect van tekst, kleur, geluid, beeld.  We meten de impact op brand value, ervaren emoties en koop intentie. Dit stelt goede doelen in staat communicatie te optimaliseren, gebaseerd op de impact i.p.v. op smaak. Onze klanten verbeteren daardoor sneller en zien een sterk effect op hun groei in donaties en leden. Door standaardisatie ondersteunt ons platform het snel en makkelijk meten. Onze benchmarks verschaffen betrouwbaar inzicht over de positie van je doel en geven aan waar de potentie zit.

Het onderzoek

In het onderzoek is er, door gebruik te maken van Bloakes’ impliciete online platform, gekeken naar verschillende soorten appeals (guilt appeal, community-appeal, self-oriented appeal, etc.). Hierbij keken we onder andere naar welke appeal het beste werkt voor twintigers en dertigers met betrekking tot het aanzetten om iets goeds te doen voor een ander.

Uit het onderzoek bleek dat de twintigers een andere aanpak vereisen dan de dertigers. De twintigers waren bijvoorbeeld significant meer geneigd om te helpen wanneer er gebruik wordt gemaakt van een self-oriented appeal, waarbij de nadruk op de gever ligt.

 

Benieuwd wat voor de dertigers beter werkte en welke andere uitkomsten het onderzoek had? Én wil je tips en tricks voor je eigen organisatie om mensen aan te zetten tot helpen? Schrijf je dan in voor de webinar van #GivingTuesday en Bloakes waar we de resultaten graag met jullie delen! Klik hier om je gratis in te schrijven!

Inschrijven webinar

Geef een reactie