Tijdschriftcovers
De echt koude dagen zijn deze winter ontglipt aan Europa en de avonden beginnen langzamerhand iets langer te worden. Met het langer worden van de avonden en de af en toe doordringende winterzon, krijg ik zelf steeds meer zin in het lezen van een goed boek op het terras. Zonet heb ik het laatste boek van een achtdelige thriller-reeks uitgelezen; dus het is tijd om weer op zoek te gaan naar een nieuw boek. Bij de eerste stap in de lokale boekenwinkel loop ik gelijk tegen een Top 10 boekentafel aan en dit blijkt niet de enige tafel met aanraders te zijn. Mijn ogen worden blootgesteld aan tig boekencovers, maar mijn aandacht blijft maar hangen bij een kleine selectie hiervan. Wanneer ik voorbij de wand met tientallen tijdschriften loop valt me hetzelfde op. Enkele covers grijpen me, terwijl het gros wegvalt in de drukte. Een interessant gegeven, hoe zou dit komen? Is het ene tijdschrift aantrekkelijker dan een ander door de pakkende kleuren, het aantal elementen op de voorkant of door de uitgesproken coverfoto?
Implicit research
Tijdens mijn stageonderzoek bij Bloakes zijn we hier dieper ingedoken. We hebben onderzocht of de onbewuste associaties die een cover instant oproept bij het zien van een tijdschrift, voorspellen welk tijdschrift er wordt gekocht. Dit deden we door de covers van een aantal bekende tijdschriften zoals Delicious Magazine en Columbus Travel, te manipuleren. Bijvoorbeeld door titels aan te passen, andere cover foto’s te kiezen of het aantal onderdelen op de cover te verkleinen. Vervolgens werden de tijdschrift covers getest met de impliciete onderzoeksmethode van Bloakes en aan het einde kozen deelnemers hun favoriete tijdschrift.
De rol van emoties
Uit het onderzoek bleek dat emoties een grote rol spelen in de keuze voor een tijdschrift. De gemeten onbewuste emoties waren sterk samenhangend met de intentie om een tijdschrift te kopen én de daadwerkelijke keuze voor een tijdschrift. Dus, met impliciet onderzoek werd de koopintentie gemeten bij een nieuw cover design en voorspeld welke cover er wordt gekocht.
Dit onderzoek heeft geleid tot een toffe case voor de tijdschriften branche en een eenvoudig te herhalen onderzoeksopzet bij het testen van nieuwe tijdschriftcovers.
Benieuwd naar dit onderzoek of naar welke emotionele associaties belangrijk zijn bij jouw doelgroep? Neem dan contact op met didier@bloakes.nl.