Meer en meer keurmerken

Het begint een steeds belangrijkere vraag te worden voor de Nederlandse consument: zit er wel een keurmerk op mijn eten? Het overkwam onze collega Jules ook in de supermarkt tijdens het shoppen naar eieren in de supermarkt. De goedkoopste versie had een Beter Leven keurmerk (van de Dierenbescherming) met één ster, en andere verpakkingen twee of drie sterren. Na een korte aarzeling pakte hij toch maar het pak eieren met drie sterren. Je kunt het Beter Leven keurmerk vinden op veel dierlijke producten in de supermarkt. Wat betekenen die sterren nou eigenlijk?

1 ster: ruimte, daglicht en afleidingsmateriaal is aanwezig voor de dieren.

2 sterren: ruimte, daglicht, afleidingsmateriaal en uitloop of weidegang is aanwezig voor de dieren.

3 sterren: dierenwelzijn heeft hier veruit de meeste aandacht (Beter Leven, 2020).

Inmiddels zijn er bijna 100 duurzaamheidskeurmerken, merkjes en logo’s voor voeding in omloop. De 10 topkeurmerken zijn (van A-Z): ASC, Beter Leven, Demeter, EKO, Europees keurmerk voor biologische landbouw, Max Havelaar, On the way to PlanetProof, MSC, Rainforest Alliance en UTZ. Deze scoren het hoogst op het gebied van controle, transparantie en welzijn van mens of dier (Voedingscentrum, 2020).

Het onbewuste effect van een keurmerk

Bij Bloakes onderzoeken we steeds vaker het effect van een keurmerk op consumentengedrag. Bij Jules was er duidelijk een gedragsverandering bij het Beter Leven keurmerk. Dit is deels te danken aan de morele voldoening die een consument krijgt bij eten dat ethisch verantwoord geproduceerd is (Bratanova, et al., 2015). Uit onderzoek van Bloakes blijkt zelfs dat consumenten een product met keurmerk vaak als gezonder beschouwen dan een product zonder keurmerk. Dit terwijl de ingrediënten van het product met keurmerk vaak onveranderd blijven!

Daarnaast speelt het ‘halo-effect’ een sterke rol (Ries, 2006). Dit is het verschijnsel dat de aanwezigheid van een bepaalde positieve kwaliteit bij de waarnemer de suggestie wekt dat andere positieve kwaliteiten er automatisch ook zullen zijn. Dus, de toevoeging van een positief element, het keurmerk, beïnvloed de evaluatie van het product dermate sterk dat de koopbeslissing beïnvloed kan worden. En het blijkt maar: Jules in ons voorbeeld, koos tóch wel voor de eieren met drie sterren.

Dus: een gezond huwelijk?

Ja! Weliswaar wordt het brein beïnvloed door de toevoeging van het keurmerk, maar dit gaat ten goede van de leefomstandigheden van mens, dier en onze natuur wereldwijd. Bloakes zet zich ook in voor goede doelen en keurmerken. Ieder kwartaal wordt de donatiemonitor uitgebracht om het geefgedrag van Nederland in kaart te brengen. Vanaf november zal de keurmerkmonitor hieraan toegevoegd worden: hoe bekend is Nederland met de topkeurmerken? Is de missie wel duidelijk en wat zijn de achterliggende associaties onder consumenten?

Benieuwd naar de keurmerk monitor? Neem contact op met Jules via: jules@bloakes.nl

 

Ook leuk: Over een week is het Dierendag en Bloakes doet dit jaar mee met Eet Geen Dierendag van Wakker Dier. Terwijl het vlees een dagje aan de kant blijft staan, kan je natuurlijk wel je ‘ei kwijt’ in vegetarische maaltijden.

Speciaal hiervoor hebben we een testje gebouwd om te kijken waar jouw voorkeur ligt in de supermarkt. Pak jij liever een verpakking met vlees, of toch vega? Klik hier om door te gaan naar de test.

doe de test

Geef een reactie