Quarantaine & Chill

Nu we allemaal aan huis vastgeketend zijn door het coronavirus vergt het veel creativiteit om een nog enigszins variërend leven te hebben. Gezien dit niet altijd lukt keren we vaak toch terug bij een oude trouwe vriend: Netflix.

Ik ben niet de enige die zich keert tot streamingplatforms. Videostreamingdienst Netflix trok in het eerste kwartaal van 2020 15,8 miljoen nieuwe abonnees. Het Amerikaanse bedrijf zag het aantal gebruikers nog nooit zo hard groeien als tijdens de coronacrisis waarin veel mensen verplicht thuis zijn.

Netflix: when more is less

Echter, er is ook een nadeel. In de VS, het geboorteland van Netflix, bestaat het aanbod uit duizenden films en series. Het aanbod in Nederland groeit dan ook met de dag richting deze cijfers. Zelf kijk ik liever naar een goede film op het witte doek. Naast de enorme verbetering van het geluid en beeld wordt de film ook een speciaal moment, een uitje. Wanneer je de moeite hebt genomen om naar een filmhuis toe te gaan ga je er ook echt eens even goed voor zitten. In het geval van een streamingdienst ben je er met één druk op de knop. Daarnaast draaien er in plaats van één documentaire, twee thrillers en één drama wel honderden soorten series en films.

Door dit enorme overschot aan aanbod zijn we meer aan het consumeren dan werkelijk film aan het kijken. Wanneer je in een week twee seizoenen hebt gebingewatched van een spannende detective kan je waarschijnlijk over drie maanden het niet meer heugen wat nou precies de clou was aan het einde. We worden aan zo veel films en series blootgesteld dat we eigenlijk niet méér zien, maar juist alleen maar minder. Dit fenomeen wordt ook wel habituatie genoemd; het uitdoven van een aanvankelijke reactie op een prikkel. Bijvoorbeeld wanneer het geluid van de afzuiger je niet meer opvalt nadat deze enkele minuten aanstaat.

Habituatie in de reclamewereld

Dat alles op elkaar begint te lijken en één grote brei wordt komt ook voor in de reclamewereld. De Nederlandse mediaspecialist John Faasse heeft becijferd dat we gemiddeld 1546 promotie-uitingen per dag zien, inclusief productverpakkingen. Zonder die laatste categorie zijn het er ‘maar’ 377.

De grote en toenemende hoeveelheid reclameboodschappen maakt het voor consumenten onmogelijk om alles met volledige aandacht te bekijken. Dat consumenten weinig aandacht hebben, betekent echter niet dat reclame volledig aan ze voorbijgaat. Wanneer er weinig aandacht is, is de informatieverwerking automatisch en oppervlakkig. Informatie wordt enkel opgeslagen in het onbewuste geheugen. Ondanks deze automatische, oppervlakkige verwerking kan een reclameboodschap zorgen voor een sterke activatie, mits de juiste snaar geraakt wordt. Ook al krijgen we onbewust nog steeds veel mee van alle prikkels die op ons afkomen, nog steeds is het belangrijk om een boodschap over te kunnen brengen. Maar hoe zorg je dat je eruit springt wanneer iemand verdoofd is voor commercials door habituatie?

Van habituatie naar sensitisatie

Gelukkig is het omgekeerde effect ook mogelijk en dan spreken we van sensitisatie.  Sensitisatie is het (geleidelijk) gevoeliger worden voor een prikkel. Bijvoorbeeld wanneer je voor het eerst in een ander huis slaapt en nog reageert op elk geluid omdat het nieuw is. Om op te vallen en een boodschap over te brengen is het daarom goed om soms net iets minder logisch te werken dan de rest. Het tegenovergestelde van een goed idee kan een ander goed idee zijn dat misschien meer opvalt. Maar hoe weet je of je boodschap gaat opvallen tussen al die andere uitingen? Door niet aan mensen te vragen wat ze ervan vinden maar hun emoties te meten kan je onderzoeken wat jouw reclame triggert en of het de juiste snaar raakt. Bij Bloakes meten wij emoties en intuïtie die inzichten geven over jouw reclameboodschap.

Heb je voor nu even genoeg Netflix gekeken en ben je benieuwd naar hoe we dit precies doen?
Download onze whitepaper over hoe het brein werkt bij reclame: https://mailchi.mp/58d6ca9545f5/whitepaper

Of neem contact op met Bram Hendriks via bram@bloakes.nl

Geef een reactie