Klantverhaal

Coca-Cola X Finally an Agency: Het stimuleren van drinken op de werkvloer

Lees verder

De vraag

Nog altijd drinkt ongeveer 50% van de Nederlandse werknemers te weinig. Hierdoor ben je minder productief en sneller moe. Het is dan ook van groot belang om ook tijdens werk voldoende te drinken! Om deze reden vroeg Finally an Agency (https://finallyanagency.nl/) ons mee te helpen aan een nieuwe ‘Drinken werkt Beter’ campagne van Coca-Cola. Finally an Agency is een full-service agency én preferred supplier van Coca-Cola.

De ‘Drinken Werkt Beter’ campagne wordt getoond in bedrijfsrestaurants en kantines door heel Nederland. Het doel van de campagne: stimuleren om meer te drinken op de werkvloer. Bloakes heeft Finally an Agency en Coca-Cola geholpen door inzichtelijk te maken welk beeld het meeste effect heeft op de doelgroep. De hoofdvraag aan Bloakes: wat zijn de associaties die de campagne visuals oproepen en welk beeld zet het meest aan tot actie?

Techniek

Impliciete onderzoekstechnieken zijn wetenschappelijk toegepaste methoden die zijn ontwikkeld om het onbewuste ‘Systeem 1’ te meten (Kahneman, 2011). Omdat het overgrote deel van onze beslissingen binnen een split second en op intuïtie gemaakt worden, leidt het inzetten van deze technieken tot een betere voorspelling van toekomstig consumentengedrag (vergeleken met bijvoorbeeld het expliciet vragen aan consumenten). Bloakes heeft hiervoor een krachtig platform gebouwd, dat door Bloakes, haar partners en klanten ingezet wordt om marketing- en salesbeslissingen te optimaliseren.

Ondersteuning

Bloakes heeft Finally an Agency geholpen met het kiezen van best werkende visual. Om dit te doen heeft Bloakes een keuzetest ingericht en uitgevoerd onder werknemers uit heel Nederland. Bloakes zorgde voor de respondenten, de uitvoer van de test en de analyse van de resultaten. Samen met Finally an Agency ontwikkelde Bloakes een voorstel dat voorgelegd kon worden aan Coca-Cola.

Toepassing

Op het online impliciete platform van Bloakes, hebben we het onderzoek uitgevoerd onder Nederlandse werknemers. Respondenten werd gevraagd om onder tijdsdruk te kiezen uit steeds wisselende combinaties van woorden, terwijl de verschillende visuals uit de campagne werden getoond. Op deze manier werd blootgelegd welke visual als het meest aantrekkelijk werd bevonden en welke het meest aanzet tot drinken. Op deze manier werd de meest succesvolle visuele uiting geïdentificeerd. Op grond van de uitkomsten van het onderzoek kon het creatieve team van Finally an Agency aan de slag om het definitieve campagnebeeld te ontwikkelen.

“De resultaten van het onderzoek hebben ons concrete handvaten gegeven om de beste richting te kiezen voor de campagne. Dit heeft ons veel tijd bespaard waardoor we snel aan de slag konden met de fotoshoot en de verdere ontwikkeling van de campagne.”

Lisa van ZijlFinally an Agency

“We zijn blij met de resultaten van het onderzoek. Onze klanten reageerden enthousiast en het onderzoek hielp heel erg om onze klanten te overtuigen om aan deze campagne mee te doen.”

Anouk MaasCoca-Cola