De vraag
Remia is dé voorloper in sauzen. In 1925 is Remia gestart door de grootvader van de huidige eigenaar en uiteindelijk uitgegroeid tot een bedrijf met een breed assortiment aan vernieuwende producten. Er speelde een vraagstuk onder het marketingteam bij Remia rondom de optimale consumentenprijs voor een specifiek Remia product en hoe deze zich zou verhouden tot prijzen van concurrerende producten.
De vraag aan Bloakes: Wat is de optimale prijs voor deze saus binnen het concurrentieveld?
Techniek
Bijna al onze keuzes maken we onbewust op intuïtie. Dat is ook zo wanneer we bepalen of een product eerlijk geprijsd of te duur is. Tijdens dit intuitive pricing onderzoek wordt de optimale prijs bepaald door de onbewuste reactie van de doelgroep op verschillende product – prijs combinaties vast te leggen. Zo wordt er per prijspunt bepaald hoe goed de betreffende prijs op intuïtief niveau past bij het product.
Ondersteuning
Bloakes hielp Remia met intuitive pricing onderzoek. In het onderzoek werd de impliciete reactie van category buyers op verschillende prijs-product combinaties vastgelegd in drie varianten: 1) zonder aanwezigheid van concurrentie, 2) in de directe vergelijking met één concurrent en 3) binnen het umfeld van concurrentie bij verschillende supermarkt formules.
Bloakes verzamelde geschikte respondenten, voerde analyses uit en gaf concreet advies op basis van de uitkomsten van het onderzoek.
Resultaat
Uit het onderzoek kwam de optimale prijs voor de betreffende Remia saus volgens de Nederlandse consument.
“We zijn heel tevreden met de heldere en beknopte rapportage met duidelijke antwoorden. Hier kunnen we mee verder!”
Daniëlle SaanSenior Product / Brand Manager Retail