Succesverhaal

Van lezer naar donateur,

eye tracking voor ReumaNederland

Lees verder

De vraag

ReumaNederland verstuurt meerdere direct mails (DM’s) per jaar om zo via particuliere donaties geld te verzamelen voor het goede doel. Bloakes werd ingeschakeld om de response op de mailings te verhogen en meer lezers te converteren naar donateurs. Daarnaast verder er specifieke vernieuwingen getest, zoals het toevoegen van doneren via een QR-code. 

Techniek

Eye tracking left de fixaties en saccades van de pupil vast. Op deze manier wordt er gemeten welke elementen in een uiting of omgeving de aandacht trekken. Maar ook welke informatie er juist over het hoofd wordt gezien. Eye tracking wordt voornamelijk toegepast bij informatierijke uitingen, zoals websites, brieven en e-mails, of in een drukke omgeving zoals een supermarkt of museum. Bloakes gaat met deze techniek een stap verder dan de reguliere heatmaps en gazeplots. Hoe we dat doen? Lees verder in deze blog: https://bloakes.nl/de-heatmap-voorbij-eye-tracking-leert-u-zo-veel-meer-dan-u-nu-al-weet-1/)

Ondersteuning

Bloakes heeft voor ReumaNederland een eye tracking onderzoek uitgevoerd. Dit wil zeggen: de werving van relevante respondenten, het veldwerk en de analyse van eye tracking data. Op basis hiervan werden concrete aanbevelingen gedaan over de geteste brieven. En belangrijker, er werd een checklist opgesteld specifiek voor ReumaNederland DM’s. Zo kan ReumaNederland de nieuw opgedane kennis toepassen op alle toekomstige DM’s en brieven ontwikkelen die nog prettiger lezen.

Toepassing

Respondenten kregen de opdracht een willekeurig “stapeltje post” te bekijken zoals ze dat thuis ook zouden doen. Dit wil zeggen, alleen verder lezen bij oprechte interesse en anders snel door naar de volgende brief. In elk poststapeltje zat ook één variant van de ReumaNederland DM. De verschillen tussen beide brieven werden vergeleken in de analyse en interessante bevindingen gebruikt voor de checklist.

“Bloakes heeft ons enorm geholpen bij het optimaliseren van onze DM-campagnes. We hebben nu meer handvaten om gegronde keuzes te maken.”

Henk LubbertsTeamleider donateurs

Geef een reactie