Als ik stilsta bij mijn eigen intrinsieke motivatie dan zit het met “mastery” en “autonomy” prima in orde. Als ik voor mezelf reflecteer op het onderdeel “purpose” dan besef ik me goed dat als mede eigenaar van Bloakes ik een werkplek heb gecreëerd voor onze mensen en mezelf. En dat we met onze onderzoeksmethodes helpen om andere mensen en bedrijven beter te maken en er voor zorgen dat er minder verspilling van geld plaatsvindt.

En toch knaagt er een gevoel van wat nu echt mijn bijdrage is aan de maatschappij. En groter nog, aan de wereld. Dit artikel is een opsomming van mijn reflectie hier op en de slotsom dat ook op het gebied van “purpose” wij met Bloakes goed bezig zijn.

Nationale Vakdag Fondsenwerving

Op 28 maart waren we van Bloakes aanwezig op de Nationale Vakdag Fondsenwerving. Een goede plek om in contact te komen met een doelgroep die we een warm hart toe dragen. Een doelgroep waarmee we onze marketing ervaring willen delen en vooral de manier waarop je met goed onderzoek je campagnes kan optimaliseren en verbeteren en zo effectiever om kan gaan met je budgetten. Wij hebben goede gesprekken gehad, nieuwe inzichten naar de behoefte binnen de doelgroep en een leuk ronde tafel gesprek over de toepassing van impliciet onderzoek voor fondsenwerving campagnes.

Samenwerking met Jantje Beton

Na een succesvolle experience in de vorm van een workshop, hebben de collega’s bij Jantje Beton kunnen kennismaken met de rol van het onbewuste bij het nemen van (consumenten)beslissingen. En op welke manieren je dit kunt meten. Geïnspireerd door de mogelijkheden zijn we gaan kijken hoe we een goede invulling kunnen geven aan de structurele onderzoeksbehoefte van Jantje Beton. En uiteraard ook samen gekeken om een goed model te maken waarin het voor alle partijen interessant is. Dit levert een mooie samenwerkingsovereenkomst tussen Jantje Beton en Bloakes.

Onderzoek voor UNICEF

Ook voor UNICEF hebben we een mooi eye tracking onderzoek kunnen uitvoeren waarin ze ons advies hadden gevraagd om een vergelijking te maken van 2 verschillende campagnes. Met deze eye tracking data heeft UNICEF kunnen leren waar ze de volgende keer op moeten letten en is het vooral ook duidelijk geworden dat onderzoek doen loont. Ook met UNICEF maken we afspraken over een structurele invulling van hun onderzoeksbehoefte.

Masterthese

En tot slot, maar zeker niet het minste, gaat Saskia Vinke bij ons een onderzoek doen voor haar masterthese (UvA) in het werkveld van goede doelen. In het onderzoek gaan we op zoek naar de invloed van het gebruik van emotionele beelden op de donatiebereidheid, in combinatie met de te gebruiken slogan en de doelgroep. Verschillende goede doelen, waaronder UNICEF en Plan International Nederland, zijn geïnteresseerd in de resultaten en hebben medewerking toegezegd van hun donateurspanel.

Mocht je als goed doel na het lezen van dit artikel overwegen om mee te doen, stuur mij dan gerust een mail op barry@bloakes.nl of naar saskia@bloakes.nl met in de onderwerp regel “masterthese – meedoen”.

Slotsom

Zoals gezegd we zijn goed bezig. Mede geïnspireerd door onze mensen en stagiaires. En ik zal de donaties aan de goede doelen waar ik aan geef gewoon door laten lopen. En heel eerlijk, mijn bijdrage vanuit het bedrijf geeft mij meer vervulling. En een warm hart.

Geef een reactie