Het overkomt iedereen wel eens, je scrolt wat op het internet en voor dat je het weet ben je een artikel aan het lezen met titel ‘I Didn’t Drink Coffee For A Month And You Won’t Believe What Happened!’. Wanneer uiteindelijk blijkt dat er helemaal niks bijzonders gebeurde buiten de logische verschillen weet je zelf één ding wel zeker; clickbait heeft je te grazen genomen.

Naast dat de inhoud van een clickbait-artikel vaak een teleurstelling blijkt, werkt het ook niet echt samen met productief bezig zijn. Maar hoe komt het dan dat ik toch op het artikel ‘You Won’t Believe What These Former Child Stars Look Like Now!’ klik terwijl ik de meeste van deze kind sterren niet eens ken?

Hoe werkt clickbait?

Clickbait kan worden omschreven als iets (zoals een krantenkop) dat is ontworpen om lezers op een hyperlink te laten klikken. Een veel voorkomende reden voor het gebruiken van clickbait is om consumenten bloot te stellen aan een online advertentie. Wanneer voldoende mensen worden blootgesteld aan de advertentie, zal een percentage kopers worden van het product. We weten dat dit clickbait-model goed genoeg werkt omdat het anders niet zou bestaan.

Er is echter niet één eenvoudig antwoord op de vraag waarom we allemaal massaal vallen voor clickbait. Mensen zijn voorgeprogrammeerd om kennis uit onze wereld te vergaren omdat deze kennis overlevingswaarde heeft. We zoeken naar schokkende informatie omdat we denken er iets aan te hebben, net zoals onze voorouders op zoek waren naar voedsel. Clickbait is de belofte dat deze ongelooflijke, provocerende of schokkende informatie wordt onthuld als we op de link klikken.

De biologische verklaring waarom clickbait werkt kan gevonden worden als we kijken naar de neurotransmitter dopamine. Ons dopamine beloningssysteem is betrokken bij onze motivatie om te leren over de omgeving om ons heen. De kracht van clickbait is dat de beloning al wordt aangemaakt voordat er op de link wordt geklikt. Maar de verhouding 99 teleurstellingen tegenover 1 interessant artikel heeft ook zo zijn keerzijde. Door herhaaldelijke teleurstelling is het mogelijk dat er negatieve associaties ontstaat met de online advertentie die wordt getoond.

Je advertentie laten testen door Bloakes

Uiteindelijk zijn de meeste mensen het over één ding wel eens, clickbait is teleurstellend. De vraag is dan ook of het mogelijk is om mensen aan te trekken zonder een valse belofte te gebruiken. Bij Bloakes kunnen wij online advertenties testen op aantrekkelijkheid, dit doen wij door verschillende neuromarketingtechnieken. En wist je dat je binnen een week al een keuze kan maken wat de meest aantrekkelijke uiting is? Dit resulteert in een beter startpunt voor een A/B test.

We hebben een concrete case liggen waar we hebben gekeken naar de verschillende combinaties van online beeld en tekst van een financiële instelling. Stuur bram@bloakes een mail en ontvang de case in je mailbox!

Geef een reactie